Camping i småland och runt vänern 2011

av | augusti 14, 2011

I år valde jag att ta ut en delad semester.

Del 1:  Slutet av juni. (19 juni – 10 juli)
Del 2: Början av augusti. (1 augusti – 14 augusti)

CAMPING ÖLAND

Lundegårds Camping (2 nätter / stuga)

Länk till camping: här
Vi besökte Orrefors / Kosta Boda, Borgholm Slott / Solliden och Böda Sand.

Det var lugnt och skönt. Försäsong. Man kan inte tro att det finns sådana stränder som Böda Sand i Sverige. Ölandsbron är mycket bra, till skillnad från danmark eller gotlands förbindelserna. (höga priser / platsbrist)

CAMPING VÄNERN

Örnnäs Camping (tält)

Vi körde norrut utan destination. När vi passerat Mellerud började vi sikta mot campingar och körde in till örnnäs camping i åmål.

Örnnäs camping är en mycket fin camping med fantastiskt läge och badplats vid vänern.

Det enda som var irriterande var norrmannen, vår granne, som ville stjäla vår plats genom att ställa sin husvagn alldeles bredvid vårt tält när vi var ute och handlade mat.

Möruddens Camping (tält)

Vi åkte vidare norrut i samband med att Åmål Blues Festival närmade sig och folk vällde in i stan. I Karlstad lunchade vi vid vägen utanför vandrarhemmet och körde sedan ner på hammarö och till möruddens fina camping.

På vägen tillbaks stannade vi en stund vid den berömda akvedukten i Håverud.

Akvedukten i Håverud skapades av den kände kanalbyggaren Nils Ericson. Beroende på lokala markförhållandena i Håverud kunde man inte bygga en vanlig slussanläggning där. Bergarterna var lösa, strömmen stark och stupen för branta. Nils Ericson kom då på den geniala idén att istället bygga en akvedukt. Akvedukten är en fritt hängande bro, där vattnet leds i en 33,5 meter lång plåtränna ovanför forsen. Plåtarna är sammanfogade med 33000 nitar. Ännu har inga nitar behövts bytas ut.

CAMPING SMÅLAND

Jälluntofta Camping (stuga)

Vi besökte också masshysterin i Ullared.

Camping Mullsjö (tält)

Vi skulle egentligen till ett vandrarhem vid Liared. Men där höll brudparet på med förberedelserna till sitt bröllop så vi åkte vidare till den vackra campingen vid den avlånga sjön stråken utanför Mullsjö. Här är länk till campingen.

Vi gick en promenad till natursköna trollsjön.

Övrigt: Sura blåbär. Dyr ICA-butik. Ej så trevlig toalett vid sjön.

Eksjö Camping & Konference (stuga)

Vi körde till jönköping och åt hamburgare på Max. Bacon & Cheese Grand De Luxe samt Taco Fries och Lyx Shake. Nyttigt o bra. Kikar snabbt in i Nässjö centrum. Handlar byxor på Intersport. Det finns en indisk restaurang. Vi åker till Eksjö där vi hyrde en stuga som de hade fått återbud på. Stugan låg mitt i smeten av husvagnar och husbilar. De hade får som betade och minigolf banor. Kvällsdoppet i sjön hunsnäsen var riktigt skönt.

Dagen efter besöker vi trästaden eksjö och skurugatan, som är en klippavsats som på vissa ställen har 35 meter höga väggar. Mäktig vandring i naturen – en av höjdpunkterna på denna resa.

Länk till camping: här

Spillhammars Camping

Vi passerar Mariannelund och frågar turistinformation om en lugn camping. De rekommenderar spilhammars camping som visar sig vara överfull. Den tyska mannen i receptionen vill ändå att vi ska följa med runt campingen för att hitta en plats. Det finns en plats vid utkanten nära berget och en mitt emellan alla andra tältare. ”Här är bättre om det börjar regna. Fundera på det.” säger han och går sin väg. Bortskämda av de fina luftiga naturcampingarna vi varit på tidigare känner vi att det är alldeles för stressigt. Jag vinkar hejdå till honom samtidigt som vi kör ut från campingen. Då kommer han fram till oss och säger att jag skulle sagt till honom innan så att han vet.

länk: här

Vimmerby Camping vid Nossenbadet (tält)

Väl framme i Vimmerby är Astrid Lindgrens Camping överfull. Vi hade ändå inte tänkt bo där och åker vidare och tar in på Vimmerby Camping vid sjön Nossen. Campingen är också överfull, men inte som spillhammars.

Vi är förstås i Vimmerby för att besöka Astrid Lindgrens Värld. Det är en fullfjädrad tema park med massvis av besökare, så vi åker dit tidigt efter att vi har ätit frukost i tältet.

Här såg vi shower med Pippi Långström i Villa Villekulla, Emil i Katthult, Madicken i Junibacken, Ronja Rövardotter i nybyggda Mattisborgen. Astrid Lindgrens värld är ren och fin, men kändes något dyr med höga priser på éntre, souvenierer, boende och mat.

Dagen efter besökte vi Nils Holgerssons Värld, som låg en bit utanför Vimmerby. Parken hette tidigare Lilla Landet och är delvis ett Sverige i miniatyr. Det finns en höghöjds bana där man klättrar uppe bland träden ca 9 meter över marken. Det var läskigt så instruktören fick klättra upp på banan, förbi alla köende, och hjälpa oss i slutet på banan. Det var roligt att man kunde köra med trampbilar i större delar av parken.

Vimmerby Camping låg fint alldeles vid badplatsen vid sjön Nossen. Service byggnaden i huvudbyggnaden var fräsch och hade många toaletter och duschar.

Östanå Vetlanda Camping (stuga)

Campingen kändes stor och fräsch, men ganska öde. Faktiskt ganska skönt och vi hade hyrde en stuga för att ladda ”batterierna” lite. På kvällen grillade vi så hårt att brandalarmet gick igång och rökmolnet täckte de andra stugorna. En bit framför oss stod ett par husvagnar i en gruppering och såg ut att tillhöra de familjer som städade campingen. De förde lite oväsen men var trevliga.

Länk till campingen: här

På dagen begav vi oss till Kleva Gruva. En gruva där man först trodde man hittat guld. Men det var för liten andel. Det fanns dock en stor andel koppar i malmen och nickel. Det var riktigt kallt därinne, rena vintervädret, och blåste gjorde det också. Hela gruvområdet är trevligt att besöka. Service och priser håller bra nivåer.

Lessebo Camping (stuga)

Stugan i Lessebo lågt väldigt fint, alldeles vid badplatsen.
Det finns två stugar som står bredvid varann, varav den ena är helt förstörd / sönderbränd inuti. När vi frågade receptionisten sa hon att ungdomar tänt en eld där inne förra året.

Hittade lite mer om stugorna hos sverigesradio.se:

Det var på kvällen den 18:e april som de 15-åriga flickorna gick med ynglingarna till campingen i Lessebo. Flickorna har berättat hur de sen tvingades till samlag och oralsex inne i en stuga på campingen, och att båda pojkarna förgrep sig på båda flickorna.

Länkar:

Det användes ett extremt grovt språk bland ungdomarna vid badstranden. Både tjejer och killar, likaså invandrare som svenskar. Samtidigt höll två killar (svenska) konstant på att egga varandra och reta tjejerna med sexuella anspelningar. Senare på kvällen kom de fram till mig som små snälla barn och frågade hur det gick med mitt fiske. På morgonen, när det fortfarande var lite disigt fick jag tre abborrar.

Efterssom det regnade så åkte vi till Kosta. Här fanns både SEA och Kosta Boda. Vi tittade på glasblåsning och shoppade på Kosta Outlet. Vi köpte bl.a. två par echo skor till outlet pris – 30%, vilket var mer än 50% på orginalpriset.

Linneryds Camping (stuga)

Än en gång hyrde vi en stuga, denna gång på Linneryds Camping. Vi fick en jättestuga med två våningar och plats för 7 personer efterssom deras vanliga stugor redan var uthyrda.

Campingen låg verkligen vackert på en udde med vatten runt om. Fantastisk bilväg in till campingplatsen. Naturen var nära. Dock var stugan och servicebyggnaderna ganska slitna.

När vi var på väg till badplatsen hände något konstigt.

Vi passerade en brygga där det stod en roddbåt parkerad i det lugna vattnet. Helt plötsligt ser jag att något fladdrar upp på bryggan – och när vi tittar närmare så är det en fisk som ligger och hoppar och sprattlar på bryggan. Vi springer närmare och det är en stor gös. Vi fattar inte vart den kommer ifrån, men vatten-spåren på bryggan visar att den har hoppat upp själv från vattnet. Helt sjukt att den bara ligger där och sprattlar på bryggan. Det är en riktigt stor gös, en fångst man skulle bli överlycklig över som fiskare. Vi puttar i den i vattnet igen.

Vi åker till handpappersbruk i Lessebo för en guidad tur. Men där är inga andra turister och kvinnan som ska guida mår tydligen inte riktigt bra. De håller på att ställa fram en skylt att dagens turer är inställda men lyckas ändå ordna fram en annan guide/torgny som visar sig vara en veteran. Utan att le frågar han om vi vill ha guidning på indiska. Sedan talar han om gamla tider om hur det var förr och hur han som grabb sommarjobbade här. Mycket intressant att se hur pappret framställs och brukets historik. Det verkar dock inte gå så bra för pappersbruket.

Urshult Camping (tält)

Vi passerar Tingsryd och anländer till Urshult Camping. Det regnar ordentligt. Det spöar verkligen ner och vi lyckas få upp tältet mellan två regn-sessioner. Genom att vända tältöppningen mot bilens baklucka får vi in prylarna utan att bli helt blöta.

Tanten som arbetar på campingen vill inte låta oss tälta på någon av de finare gräsmattorna närmast servicebyggnaden för de är reserverade åt husbilar och husvagnar som behöver hårdare mark säger hon. Vi kan välja vilka platser vi vill förutom dem. Hennes fantasidrömmar slår inte in. Inga av de platserna blev uthyrda ändå. Förutom att hon inte klarar av att mata in vårt SCR camping nummer i datorn tar hon ut ordentliga priser för de artiklar hon säljer i butiken. Allt är på tyska. Turisterna är tyska och alla pratar tyska. TV kanaler som visas tyska. Texter är på tyska. Jag tycker campingen är urusel. Det enda som var bra var duschen i servicehuset som var stark/varm och bra.

Mitt i natten såg jag en igelkotte gömma sig i toaletten. Den sprang iväg till duschrummet när jag kom in och låg och kröp inne i hörnet.

Solhaga Camping (tält)

Morgonen därpå drog vi norrut och igenom sjön Åsnen som till stor del är naturreservat. Oerhört vackert med äpple odlingar längs vägen och fantastisk natur. Vi passerar kärrasands camping som jag inbillar mig att vi hellre skulle ha valt med sin fräscha anläggning, fina strand och lägre priser.

Vi svänger av vid torne och åker vidare till Älmhult och åt köttbullar på IKEAs första varuhus. Köttbullar kostar bara 29:- för en mellantallrik på vardagar, men jag upplevde det som att priserna i det här varuhuset var lägre än i Göteborg på många fler artiklar.

Efter det åkte vi på en älgsafari i Markaryd. Trots vår naturnära camping hade vi inte hittils sett någon älg. Turen i parken var jätterolig. En av älgarna stoppade in hela sitt huvud in i bilen på passageraresidan så jag kunde klappa den från förarsätet också!!

Vi letade camping i Markaryd och följde camping skyltarna, men lurades av alternativa campingskyltar som ledde oss  någon mil västerut.

Solhaga camping – vid lagans strand var mycket vackert. Det var fräscht med finfina gräsmattor och direkt närhet till utsikt över vattnet. Det enda kruxet var kraftverket som låg intill och gjorde vattnet strömt och där fanns heller ingen badplats. Förutom oss fanns där två husvagnar från danmark och ett av de stora byggnaderna var uthyrt till ett gäng tyskar som kom ut senare på kvällen för att fiska och dricka lite öl vid en av borden vid vattnet. Jag försökte också fiska lite, men var inte i närheten av att få något.

Hörsjöns Camping (stuga)

På väg norrut igen stannar vi i Ljungby i sagobygden och besöker sago-muséet. Där inne berättar personalen små sagor för oss och förklarar delar av utställningen. Man kan också krypa in i lindormens mage.

Vi beger oss vidare förbi värnamo och till smålandsstenar där vi hyr en stuga vid hörsjöns camping. Hörsjön i sig ser mer eller mindre ut som en damm och är inte ens med på google maps. De har planterat abborre och regnbåge här. De har även en tempererad simbassäng som är rabatterad för campinggäster. Utanför stugan vi bor i har några brittiska familjer ställt sina husvagnar på var sin sida om gräset. Barnen leker däremellan och springer fram och tillbaks mellan vagnarna.

Vi är här för att besöka high chaparral. Pang-pang och krutdoft över hela huvudgatan. Stämningen är hög när ångloket bolmar rök över hela området och vi utsätts för ett tågrån på väg till mexiko. Grym västern-show där man inte sparat på krut eller stunts. Parken känns helt ärligt western där man undviker inslag från den moderna världen – vilket är dess stora vinst. Dueller mitt på gatan. En park för både stora och små, helt klart!