Behöver komma på ett bra sätt att organisera min e-post (imap) brevlåda.
Jag läser mail ofta. Ibland har jag kommit på mig själv att säga till andra att de når mig lättare genom att e-posta mig än mobiltelefonen.
Efterssom det är min huvudsakliga kommunikationsväg så är det viktigt för mig att jag kan hitta snabbt i brevlådan och att den är organiserad.
Läser mail på flera olika sätt.
- På min desktop genom thunderbird.
- På internet genom roundcube webmail
- På shellet genom mutt
- På min bärbara genom mail.app
Hierarkiska folders/mappar – inge bra alls
Har spenderat flera års tid på att skapa hiearkiska folders/mappar både efter avsändare och ärendet. I början filtrerade jag i thunderibird ner i de olika mapparna. Även Sent Mails sorterade jag ner i mapparna för jag förstod inte varför de skulle skiljas åt och placeras i en och samma Sent Items låda. Då skulle man ju inte ha koll på sina egna mails som man skickat.
Upptäckte att det fungerar inte att bara filtrera på klientsidan med thunderbird. Det måste sorteras serverside med sieve eller liknande.. folder/mapp systemet fungerar heller inte eftersom det blev svårt att söka och följa diskussioner mellan olika folders.. så tog bort autofiltreringen i thunderbird och kopierar nu manuellt in mailsen på rätt ställe.. urk..
Tags
Nu är jag inne på tags.. dvs, att sätta tagga mailsen.. samma system som gmail.. imap stöder tydligen det även om alla klienter inte har stöd för det.. t.ex mail.app verkar inte stöda custom tags… eller?
Använda spamfilter för att tagga automatiskt
Helst skulle jag vilja tagga mails manuellt ett tag samtidigt som ett systemfilter.. tex. bayesian filter skulle ”lära” sig mina vanor och sen försöka sig på att tagga mailsen själv.. (ungefär som ett antispam filter gör/DSPAM)
Då kunde jag ha alla mina mails i samma brevlåda, både inkommande och utgående och ha dem nästan automatiskt taggade och fint sökbara..
.. nej.. dags att sova zzZZ.