Etihad Airways

av | juni 20, 2009

Dag 2 – Juni 19 – Midsommarafton – Frankfurt – Abu Dhabi – Kuala Lumpur (KLIA)

Tidigt på morgonen njuter vi av den utlovade hotellfrukostbuffen i amerikansk stil. Korv & scrambled eggs, kokta ägg, cornflakes och yoghurts av olika slag. Te o kaffe och några olika juicer också. Supermätt, nöjd och redo för nästa dag.

Det var lite kvavt i hotellrummet. Misstänker att AC anläggningen strular för i korridoren fläktar det på. Under natten har det kört förbi utryckningsfordon med sirenerna på. Området kring centralstationen med red light butikerna känns också lite sådär men hotellet ligger utanför. Låter lite negativt kanske, men jag vll ändå rekommendera hotellet och kommer helt klart välja det igen vid nästa besök i staden.

Etihad Airways

Vi åker airrail mellan terminalerna på frankfurts flygplats och hittar så småningom incheckningsdisken till flygbolaget. Det gäller att vara ute i god tid på stora flygplatser.

De har tre incheckningsdiskar öppna. Framför diamond class och pearl business class har de lagt ut röda mattor. I vår kö har de inte lagt ut några mattor alls. orättvist 🙂

Flygvärdinnorna har mössor på sig. Planet är nästan tomt. Det är vi och några enstaka personer här och var. Några använder de lediga platserna och lägger sig på flera säten och ser nästan ut att ligga bekvämare än 1:a klass passagerarna.

Sicka mojänger de har, 1:a klass passagerarna. Sittplatserna ser ut som simulatorer och man ligger i princip ner hela resan och kan beställa mat när som helst. Vi dödliga måste äta kollektivt.

Insidan av planen är designade med en ljusgul/brun strukturtapet och lamporna lyser upp kabinen i olika färger mot tapeten.

Kabin-personalen ler när de lämnar hörlurar eller rättar till bälten precis på samma sätt som i reklamfilmer. Det är rätt kul att se hur de envisas med att vara trevliga även när de handskas med jobbiga passagerare.

I bakgrunden spelas en återkommande melodi tillsamans med en video på skärmar

na som sitter fast på varje säte. De visar upp ett grandios bild av flygbolaget (och abu dhabi). Nu har jag stora förväntningar på dem. Det var senast i februari jag flög med Qatar Airways. Ska bli intressant att jämföra lite.

Service nivån är väldigt hög.

Innan take-off visar de en 3D-animerad film med säkerhetsinstruktioner. Först på arabiska och sedan på engelska. Den är rätt lång så det är segt att behöva höra den 2 gånger. Innan take-off läses en kort bön. De delar också ut ett paket med strumpor, ögonbinda och öronproppar.

Med jämna mellanrum både dag och nattetid kommer flygvärdinnorna förbi med brickor med apelsinjuice, äpplejuice och vatten. Ibland också lite snacks och annat. Bäst var det efter midnatt när vi tittade på en film och de kom ut med häägeen-dazs glass i mugg. Åhh va gott.. och perfekt tajmat.

Monstermaskinen

Vid varje sittplats sitter en touchskärm med tillhörande fjärrkontroll vid stolen. Baksidan av fjärr-kontrollen är utformad som en mobiltelefon.

Det kostar tydligen $6 per minut att ringa med den. De delar ut  steriliserade hörlurar som ska återlämnas efter flygturen. Det är bra ljud i dem och faktiskt lyckas få bort en hel del av bruset från flygplanet.

Media utbudet är inte dåligt. Verkar finnas lite för alla smaker och kulturer – men jag tycker ändå utbudet är väldigt trist. Inga av spelen är något vidare bra. Ingen av filmerna är heller direkt intressant och musiken är alldeles för generell.

Navigationen i systemet är trög, långsam och inte riktigt igenomtänkt. Det går trögt att bläddra och det går heller inte att söka. Det finns filmer, tv-serier, radiokanaler, spel och musik. Vissa av spelen kan man köra mot varandra i planet. En annan applikation tillåter att man kopplar upp sig på en av de 2st live cams som sitter på utsidan av flygplanet och man kan då se ut både framåt och rakt ner live. (ganska tufft, speciellt på landningsbanan)

Är väl egentligen mer imponerad av den tekniska lösningen än själva utbudet i apparaten. Ett tag blir det fel i kamera systemet och en fel-sida visas som påvisar att de kör med apache webserver.

Maten då?

Ett menykort delas ut som inbjuder till god mat och jag väntar spänt på maten. Jag väljer lamm-rätten som presenteras på typiskt etihad-vis och ett glas diet coke till det. Maten är varm och god. men det finns inget sting i maten.. inget wow eller.. vad gott känsla  utan mer som kalopps i bamba.   Jag tycker heller inte om hur de blandar olika komponenterna i maten – Huvudrätten baserad på kött och en sallad baserad på fisk.

Etihad håller dock mycket hög klass, och speciellt servicen är ruskigt bra. Nästan så man får dåligt samvete för att man viftar bort dem när de på ett överdrivet trevligt sätt frågar om man vill ha grejer hela tiden 🙂

Abu Dhabi – den stora svampen

Abu Dhabi efter 5 timmar. – 44 grader ute säger kapten.. Vi lever i en AC värld så vi märker inte detta. Flygplatsen har en intressant design som jag ännu inte riktigt greppat. I mitten ser det ut som hela taken sugs ner i golvet och det går små gångar ut till utväxter  som ser ut som små svampar. Ah låter nog som jag är helt sjuk..

Många går med munskydd. Framförallt barn och araber med fruar. I högtalarna nämner de om och om igen om influensa-epidemin som pågår. De verkar helt klart bry sig mycket mer om epidemin här än i europa. Lappar och varningar står skrivna överallt.

Efter att ha tittat lite på dyra klockor sätter vi oss och väntar på vår anknyning tillKL (”kej-ell”) som folk verkar säga.. när de menar Kuala Lumpur.

My name is Faod – but please call me George

Planet till KL är  fullsatt till skillnad från det tidigare planet. många barn.. Bredvid mig sitter en saudiarabisk student som heter Faod,  eller George som han hellre vill kallas för. Han är på väg tillbaks hem efter semester i saudi arabien. Han studerar och varit på semester hemma hos familjen. Han tar en huvudvärkstablett och ska sova. Men några minuter senare zappar han biofilmer och snabbspolar genom dem och talar om för mig vilken musik och vilka filmer som är bra.

AKON är tydligen bra. Jag har aldrig lyssnat på AKON tidigare och då pekar han på ungdomarna på flyget. AKON är tydligen vara populär bland folk i deras ålder. Han är redan inne på nästa spår om vilka ställen jag ska besöka i KL och skriver en lista också..

Faod har två flickvänner och är den yngsta brodern i familjen. Den äldre utbildade sig till läkare men arbetar med något helt annat. Han brukar vanligtvis flyga med saudi arabian, men tog etihad denna gången hann han säga innan han stack iväg till toaletten för 3:e eller 4:e gången. Killen verkar bakis.

Jag tycker inte alls han beter sig på det vis som jag inbillat mig hur en saudiarabier ska vara.(mina förutfattade meningar, baserad på media)

Jag hade inbillat mig att de levde lite i sin egna värld, mycket mer inbiten sin egen kultur. Men Faod hade väldigt bra koll på västerländsk kultur, media, geografi, politik och så vidare och var väldigt öppen och intresserad – och mycket mer medveten om det västerländska än jag kunnat tänka mig. Han kunde berätta en hel del om sverige, stockholm och göteborg också. Många av de jag träffar utomlands vet ju knappt vad sverige är för något och envisas med att blanda ihop det med schweiz hela tiden.

Kvällsmat till frukost

Nu inser jag att det är något fel på det här flygbolagets tankegångar.. Igår fick jag fisk och kött på ett sätt som jag inte gillade men  nu serverar de kvällsmenyn biff med pasta till FRUKOST???

Det är gott, men samtidigt.. samma som tidigare – ingenting speciellt.

qatar           etihad         ryanair

Service              5                5+             3
Mediautbud           5                4              –
MediaNavigation       5                2              –
MediaFlygstatus               –                4              –
Kartor               – 4              –
Stol                 5                5+             2
Inredning            4                5              2
Maten                5                3              –
Hörlurarna           2                4+             –
Hemmaflygplats   4                4              3
Punktlighet          2                5              5
Prisvärdhet                 4                4              5
Tryggkänsla
Fräschhet

Etihad Airways

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *